Re: Кластерный Анализ


Автор сообщения: Vaticinum
Дата и время сообщения: 13 July 2006 at 06:07:18:

В ответ на сообщение: Re: Кластерный Анализ

Я предпочитаю работать в текстовом режиме, поэтому выражайтесь проще. Без риторики.
Я читал монографию В.Светлова "Практическая логика" и потому уверенно могу говорить, что большинство людей не понимают простейших вещей. Например, они думают, что дедуктивный метод - это когда берут два истинных высказывания и делают из них ТРИВИАЛЬНЫЙ вывод. Многие думают, что силлогистика - это тривиально.
В.Ленин, "еще раз о профсоюзах и об ошибках т.Троцкого"(1921) оперделяет Диалектику так:
1. всесторонний учет конкретных соотношений,
2. брать предмет в движении, изменении.
3. вся человеческая практика должна войти в определение предмета. Практика - критерий истины.
4. абстрактной истины нет, истина всегда конкретна.
То есть он следует древней системе, которая почему-то была утрачена.
А ПОЧЕМУ?
Синоним слова Абстрактный - это УБОГИЙ. Диалектика учит представлять предмет во всем многообразии его конкретных свойств, а математика - создавать абстрактную формальную систему, которую потом кто-нибудь "натянет" на действительное явление.
Проще говоря у математиков не хватает фантазии для того, чтобы представить предмет во всем многообразии его свойств!!!
Это медицинский показатель.
Силлогизм - это соотношение объемов трех терминов, которое имеет доказательную силу. Чтобы доказать, что ВСЕ А есть В нужно найти С, которое будет находиться в определенном соотношении к А и В.
Для этого и существует алгоритм составления силлогизмов.
Средний термин - это причина. Но не в этом дело.
Китайские мастера Кунг-фу определяли цель обучения так:
"нужно развивать в себе внутреннюю энергию до тех пор, пока вы не будете различать инь-ян, пустое и полное, центр тяжести противника и свой центр тяжести, а также доведете до совершества способы атаки и обороны. Таковы преимущества Тай-Цзи-Цюань, которые нелегко даются обычному человеку".
То есть нужно изучать философию, стратегию, технику и тактику боя путем представления в уме свойств предмета. Внутренняя энергия - это чувства долга.
"Я должен представить это в уме".
Это дает преимущества перед человеком, который мыслит абстрактно.
Например, парадокс брадобрея.
Командир приказал брадобрею побрить только тех, кто сам себя не бреет. Брадобрей не может решить можно ли побрить самого себя или нет.
Сразу видно в чем проблема: отсутствует единый признак деления - бреются С ПОМОЩЬЮ брадобрея или БЕЗ ПОМОЩИ брадобрея.
Брадобрей бреется с брадобреем. То есть сам себя. Он МОЖЕТ себя побрить.
А математики запретили импредикативные высказывания.
В Притчах Соломоновых объясняется суть метода - тренирровать фантазию:
Proverbs 1 (New International Version)
New International Version (NIV)
Copyright © 1973, 1978, 1984 by International Bible Society
Proverbs 1
Prologue: Purpose and Theme
1 The proverbs of Solomon son of David, king of Israel:
2 for attaining wisdom and discipline;
for understanding words of insight;

3 for acquiring a disciplined and prudent life,
doing what is right and just and fair;

4 for giving prudence to the simple,
knowledge and discretion to the young-

5 let the wise listen and add to their learning,
and let the discerning get guidance-

6 for understanding proverbs and parables,
the sayings and riddles of the wise.

7 The fear of the LORD is the beginning of knowledge,
but fools [a] despise wisdom and discipline.

Exhortations to Embrace Wisdom
Warning Against Enticement
8 Listen, my son, to your father's instruction
and do not forsake your mother's teaching.
9 They will be a garland to grace your head
and a chain to adorn your neck.

10 My son, if sinners entice you,
do not give in to them.

11 If they say, "Come along with us;
let's lie in wait for someone's blood,
let's waylay some harmless soul;

12 let's swallow them alive, like the grave, [b]
and whole, like those who go down to the pit;

13 we will get all sorts of valuable things
and fill our houses with plunder;

14 throw in your lot with us,
and we will share a common purse"-

15 my son, do not go along with them,
do not set foot on their paths;

16 for their feet rush into sin,
they are swift to shed blood.

17 How useless to spread a net
in full view of all the birds!

18 These men lie in wait for their own blood;
they waylay only themselves!

19 Such is the end of all who go after ill-gotten gain;
it takes away the lives of those who get it.

Warning Against Rejecting Wisdom
20 Wisdom calls aloud in the street,
she raises her voice in the public squares;
21 at the head of the noisy streets [c] she cries out,
in the gateways of the city she makes her speech:

22 "How long will you simple ones [d] love your simple ways?
How long will mockers delight in mockery
and fools hate knowledge?

23 If you had responded to my rebuke,
I would have poured out my heart to you
and made my thoughts known to you.

24 But since you rejected me when I called
and no one gave heed when I stretched out my hand,

25 since you ignored all my advice
and would not accept my rebuke,

26 I in turn will laugh at your disaster;
I will mock when calamity overtakes you-

27 when calamity overtakes you like a storm,
when disaster sweeps over you like a whirlwind,
when distress and trouble overwhelm you.

28 "Then they will call to me but I will not answer;
they will look for me but will not find me.

29 Since they hated knowledge
and did not choose to fear the LORD,

30 since they would not accept my advice
and spurned my rebuke,

31 they will eat the fruit of their ways
and be filled with the fruit of their schemes.

32 For the waywardness of the simple will kill them,
and the complacency of fools will destroy them;

33 but whoever listens to me will live in safety
and be at ease, without fear of harm."

Footnotes:

Proverbs 1:7 The Hebrew words rendered fool in Proverbs, and often elsewhere in the Old Testament, denote one who is morally deficient.
Proverbs 1:12 Hebrew Sheol
Proverbs 1:21 Hebrew; Septuagint / on the tops of the walls
Proverbs 1:22 The Hebrew word rendered simple in Proverbs generally denotes one without moral direction and inclined to evil.


2362. Кластерный Анализ - Vaticinum 08:02 11.07.06 (8)
К списку тем на странице